Älskar man inte sina barn?!

Ja, ibland undrar jag faktiskt! Jag kommer ta upp två olika exempel i dett inlägget, ni behöver definitivt inte hålla med mig och mina åsikter men detta är ett ämne som berör mig.
 
Ex. 1
På Elias förskola så finns det ett syskonpar som också har två syskon på en annan närliggande förskola.
Varje gång föräldrarna kommer och både hämtar och lämnar barnen så kommer bilen farandes i rätt hög hastighet för den sortens gata.
Första gången jag såg detta så höll jag på att tappa hakan och var inte säker på att jag verkligen såg rätt, men i alla fall...
Alla fyra barnen som är mellan 2-5 år gamla far runt helt fritt i bilen, alltså varken bälten eller bilstolar.
Jag hoppades på att detta var en engångssak och att det låg en "logisk" förklaring bakom det hela...
Tyvärr är inte fallet så! Denna familjen hämtar och lämnar på samma tider som jag och varenda gång så blir jag helt gråtfärdig!
Är inte dessa människor rädda om sina barn?!
Älskar dom inte sitt eget kött och blod?!
Krockar dom så kommer deras barnflyga rakt fram i vindrutan och ha väldigt liten chans att klara sig.
Nä, detta är verkligen barnmisshandel!
Vet någon vad man kan göra för dessa barn?
 
Ex. 2 Jag och M var på Biltema på Svågertorp häromdagen och parkerade samtidigt som ett annat par.
När vi hoppar ut ser jag hur dom stirrar in i bilen bredvid deras och frågar oss om vi hade en aning om vem det var som hade parkerat där...
Vi svarar att det visste vi inte, vi hade kommit precis innan dom själva.
 
"Nähä, för där sitter ett litet barn helt själv där inne"
"Va, vad säger du?!" slänger jag ur mig och går fram och kollar, mycket riktigt så sitter där en 6(?) månadersbebis ensam där bak i bilen, fullt vaken...
Det andra paret bestämde sig för att gå in i butiken och säga till och vi går också in efter en liten stund.
De andra står och väntar vid ingången och vi fortsätter in i affären.
 
Nu kommer det säkert komma en massa olika synpunkter på detta men så här ser jag det:
*Det är en jättestor parkering och en bra bit ifrån butikens ingång
*Fanns ingen möjlighet att se bilen inifrån butiken
*Det var ett väldigt litet barn
*Vad som helst hade kunnat hända
 
Jag ska erkänna att Elias sitter kvar i bilen medan jag är inne och lämnar Savanna på dagis men han är också snart 3 år, det är en väldigt liten parkering och jag kan ha koll på bilen.
 
Men jag hade ALDRIG lämnat någon av dom för att gå in och handla t.ex, även om det bara hade varit 1 liter mjölk.
 
Vissa av er kanske anser mig vara hönsig men som sagt, så här känner jag. Dela gärna med er utav era tankar kring det hela. S....*

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hade jag sett ett litet barn ensam i bilen så hade jag ringt socialen eller något eller åtminstone sett till att någon ur mitt sällskap gick in i butiken och bad de ropa i högtalarna efter barnets föräldrar som troligtvis var där inne. De hade kunnat uppge registeringsnummer och färg på bilen så hade föräldrarna troligtvis vetat att de var deras bil de handlade om. Sen hade jag förklarat att så gör man bara inte!

Kram Sanna

2013-02-25 @ 11:32:11
URL: http://mammasvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0